Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, November 04, 2011

Werknemer begrijpt maatregelen sociale media niet

Virussen, verlies aan vertrouwelijke gegevens en een daling van de productiviteit zijn voor werkgevers de belangrijkste redenen om zich tegen het gebruik van sociale media verzetten, maar daardoor dreigen ze naast de voordelen van nieuwe collaboratieve technologieën te grijpen. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau ClearSwift Research bij Britse bedrijven. Opgemerkt wordt dat 60 procent van de werkgevers vreest voor virussen, gevolgd door het verlies van vertrouwelijke gegevens (49 procent), hacking (45 procent), verlies aan productiviteit (40 procent) en reputatieschade (37 procent).

Volgens 91 procent van de bedrijven vormen vrees over veiligheid en dataverlies een barrière voor de adoptie van nieuwe technologieën. "Die terughoudendheid belet het bedrijfsleven echter om tenvolle te kunnen profiteren van de voordelen van sociale media," merkt ClearSwift Research op. Onder meer wordt daarbij gewezen op een verbeterde interne communicatie, tevredenheid van het personeel, technologisch onderlegde medewerkers en een beter contact met de klanten.

"Werknemers hebben niet echt een gevoeligheid voor de risico's van sociale media," voeren de onderzoekers nog aan. "Het personeel heeft geen enkel idee waarvan het moet beschermd worden en reageert dan ook negatief op de doorgevoerde maatregelen. Aangezien er weinig begrip is voor het blokkeren of controleren van sociale media, dreigt de kloof met de werkgever te vergroten. Vooral jonge werknemers hebben het moeilijk met deze maatregelen. Slechts 35 procent van de jonge werknemers is bereid om in dienst te blijven wanneer het sociaal mediabeleid te strikt wordt."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home