Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, October 12, 2011

Sociale media graadmeter om succes televisie te voorspellen

Televisieprogramma's die druk worden besproken op sociale netwerken zoals Facebook en Twitter, hebben ook een grotere kans om hogere kijkcijfers te halen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Nielsen. De onderzoekers merken op dat de rol van de sociale media in de televisie-sector de jongste jaren gevoelig is gestegen. Dat heeft volgens Nielsen te maken met de groeiende populariteit van tablets en smartphones, die gemakkelijk ook voor het televisiescherm kunnen worden gebruikt.

"Er is al langer geweten dat er op sociale netwerken druk wordt geconverseerd over televisieprogramma's, maar tot nu toe was er nog geen bewijs dat er een duidelijk verband kon worden gelegd met het daadwerkelijk kijkgedrag," merken de onderzoekers op. "Vooral bij het jongere publiek is er een duidelijk verband merkbaar." Er wordt opgemerkt dat het fenomeen niet alleen kan worden vastgesteld tijdens de uitzending van het programma. Een groot gedeelte van de sociale interactie gebeurt voor de start van het programma.

Het onderzoek geeft aan dat sociale media kunnen worden gebruikt als een graadmeter om het succes van televisieprogramma's te voorspellen. "Vier weken voor het televisieprogramma wordt uitgezonden vertegenwoordigt een stijging van 9 procent aan activiteit in sociale media een stijging met 1 procent in de kijkcijfers," voeren de onderzoekers aan. "Naarmate het seizoen vordert, neemt die correlatie wel af, maar het fenomeen blijft bestaan. Tegen het midden van het seizoen betekent een stijging met 14 procent in sociale media een stijging met 1 procent in de ratings."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home