Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, October 29, 2011

Geschiedenis elektrische wagen in Amerikaans museum

In het National Museum of American History van het Smithsonian Institute is een tentoonstelling opgezet rond elektrische wagens. Daarbij wordt opgemerkt dat al meer dan honderd jaar gedacht wordt aan elektriciteit als een krachtbron voor wagens. Er wordt aan toegevoegd dat de Amerikaanse bevolking bij het begin van de twintigste eeuw de keuze had tussen elektriciteit, stoom of benzine. Dat uiteindelijk de fossiele brandstof de grootste populariteit verwierf, had te maken met de actieradius en de relatief gemakkelijke inplanting van benzinestations.

"De populariteit van een massaproductie van elektrische of hybride wagens is weliswaar recent, maar het idee achter elektriciteit als energiebron voor de autosector is al meer dan honderd jaar oud," merken de organisatoren op. De tentoonstelling is opgebouwd rond twee wagens. In de eerste plaats is er een Columbia Electric uit 1904, die rond de eeuwwisseling de meestverkochte wagen op de Amerikaanse markt was. Daarnaast is er een exemplaar van het T-Model van Ford uit 1914, uitgerust met een elektrische starter en elektrische lichten.

"Elektriciteit is altijd populair geweest in de autosector," aldus Roger White, curator van Road Transportation. "In de jaren twintig van de vorige eeuw werd elektriciteit niet gebruikt om auto's aan te drijven, maar wel om het gebruiksgemak van elektrische wagens toe te passen op exemplaren met een brandstofmotor." In het begin van de vorige eeuw waren elektrische wagens populairder bij rijke stadsbewoners - vooral bij vrouwen - omdat die auto's gemakkelijker waren in het gebruik.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home