Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, October 28, 2011

Merken kunnen consument begeleiden naar duurzaamheid

Merken hebben unieke opportuniteiten om de consument ondersteuning te bieden bij de vraag welk duurzaam gedrag zou moeten worden geadopteerd en daardoor ook de eigen inkomsten op te drijven. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van het computerbedrijf IBM en het onderzoeksbureau YouGov. Uit het onderzoek bleek dat 73 procent van de bevolking persoonlijk een duurzame levenswijze belangrijk vindt. Er wordt echter aan toegevoegd dat 36 procent van de ondervraagden zich onzeker voelt over de beslissingen en acties die daarvoor moeten worden genomen.

Volgens 49 procent van de ondervraagden moet het individu de verantwoordelijkheid en een leidende rol nemen om anderen aan te moedigen acties te ondernemen tegen de klimaatverandering. Voor 25 procent moet echter de overheid die rol op zicht nemen, terwijl 17 procent daarbij vooral initiatieven van het bedrijfsleven zegt verwachten. "Maar onder die cijfers gaat een grotere rol schuil die bedrijven zouden kunnen spelen," voeren de onderzoekers aan.

Er wordt onder meer opgemerkt dat 34 procent van de ondervraagden aangeeft sneller op een milieuvriendelijk idee van een vertrouwd bedrijf te zullen ingaan dan op hetzelfde voorstel dat door de overheid naar voor zou worden geschoven. De onderzoekers stellen dat geen enkele instantie de strijd tegen de klimaatverandering alleen kan dragen en er dus een belangrijke samenwerking moet worden opgezet, maar er wordt aan toegevoegd dat bedrijven hier een daadwerkelijk verschil kunnen maken.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home