Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, October 27, 2011

Grotere porties moeten sociale status opdrijven

Consumenten die zich ondergeschikt of machteloos voelen, blijken de neiging te hebben om grotere porties voeding te nemen. Dat is wellicht een poging om hun sociale status te opwaarderen. Dat is de conclusie van de École des Hautes Études Commerciales de Paris en de Northwestern University. Onderzoeksleider David Dubois stelt dat vooral onder zwakkere populaties, zoals een lagere socio-economische status, een belangrijke stijging van de voedselconsumptie kan worden opgemerkt.

"Onderzoekers van de Northwestern University stellen dat de consument grotere voedselporties koppelt aan een hogere sociale status," merkt het webmagazine HealthDay News op. "Respondenten gingen ervan uit dat individuen die voor een grotere kop koffie kozen een hogere status hebben dan personen die voor een kleiner alternatief kozen, ook wanneer de prijs dezelfde bleef. Ook bleek dat mensen met een lagere sociale status grotere bagels namen. Bovendien blijken ze op sociale evenementen grotere versnaperingen te kiezen dan wanneer ze alleen zijn."

Onderzoeksleider David Dubois wijst erop dat ook in het algemeen de omvang van een consumptieproduct - zoals een woning, televisie of wagen - door het publiek meestal aan sociale status wordt gekoppeld. "Wanneer echter aan mensen met een sociale lagere status wordt verteld dat er op prestigieuze evenementen kleinere versnaperingen worden geserveerd, blijken ze ook daadwerkelijk voor de beperktere porties te kiezen," voert de onderzoeker aan.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home