Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, October 26, 2011

Europese ecommerce stijgt met 14 procent

In Europa zal dit jaar aan ecommerce een bedrag van 213 miljard euro worden uitgegeven. Dat betekent een stijging met 14 procent tegenover vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van het betalingsbedrijf Dibs en het onderzoeksbureau YouGov. De onderzoekers voegen er aan toe dat er vooral een groei wordt opgetekend in de reissector, kleding en huishoudelijke producten. Met een omzet van 61,6 miljard euro is Duitsland de grootste ecommerce-markt van Europa, gevolgd door Groot-Brittannië (61,1 miljard euro) en Frankrijk (36,6 miljard euro).

Spanje volgt op een vierde plaats met 18,5 miljard euro. De onderzoekers merken op dat de gemiddelde consument in Europa tijdens de eerste zes maanden van dit jaar gemiddeld 7,4 online aankopen heeft verricht. Tijdens de eerste helft van vorig jaar was er sprake van 6,6 online aankopen. Er rekening mee houdend dat deze cijfers nauwelijks één aankoop per maand vertegenwoordigen, stipt Dibs aan dat het internet nog altijd een marginaal kanaal blijft in vergelijking met de totale verkopen.

De meest succesrijke sector in de online retailmarkt is de reisindustrie, die een aandeel heeft van 25 procent, gevolgd door huishoudelijke consumptieproducten (13 procent) en elektronica (12 procent). Er wordt echter opgemerkt dat ook kleding zich in de toekomst tot één van de belangrijkste online retailsectoren lijkt te zullen ontwikkelen. Gebruiksgemak en tijdswinst vormen de belangrijkste motivaties voor online retail (69 procent), gevolgd door 61 procent).

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home