Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, October 26, 2011

Amerikaanse bevolking ontdekt de scooter

De hoge benzineprijzen en de onzekere economische omstandigheden hebben in de Verenigde Staten weliswaar een negatieve impact op de verkoop van motorfietsen, maar de verkoop van scooters kent er een constante groei. Tijdens de eerste helft van dit jaar werden op de Amerikaanse markt 18.198 scooters verkocht. Dat betekent een stijging met 28,9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daarmee realiseerde de sector volgens de Amerikaanse Motorcycle Industry Council de grootste stijging van alle motorfietsen-categorieën.

"Scooters vertegenwoordigen in de Verenigde Staten slechts een klein onderdeel van de verkoop van motorvoertuigen," aldus de Amerikaanse krant The Washington Post. "Door de ongunstige economische omstandigheden en de hoge benzineprijzen, is het echter niet verwonderlijk dat steeds meer Amerikanen in een scooter een alternatief zien voor de aankoop van een wagen." Melissa MacCaull, vice-president van fabrikant Piaggio Group Americas, voegt er aan toe dat er nog heel wat groeimogelijkheden zijn op de Amerikaanse markt.

MacCaull merkt op dat dochtermerk Vespa een duidelijke verkoopsgroei laat optekenen in het zwaardere assortiment. "Daaruit kan worden afgeleid dat meer mensen een scooter gebruiken voor hun dagelijkse verplaatsing naar het werk," stipt ze aan. "De Amerikaanse bevolking begint de scooter te bekijken als een manier om geld te besparen en sneller zijn bestemming te bereiken." In Australië zou een gelijkaardig fenomeen kunnen worden opgetekend. Er wordt aan toegevoegd dat scooters in Europa al langer als een efficiënt vervoermiddel worden aanvaard.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home