Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, October 28, 2011

Prijsverlaging duurzaam product kan omgekeerd effect hebben

Het aanmoedigen van het publiek om duurzaam te consumeren door het produceren van goedkopere milieuvriendelijke goederen zou een omgekeerd effect kunnen hebben, waarbij de voordelen worden teniet gedaan door een drang om de consumptie steeds verder op te drijven. Dat hebben een aantal milieuverenigingen gezegd. Milieuvriendelijke goederen zijn meestal duurder dan de traditionele alternatieven, maar door de economisch moeilijke omstandigheden zijn er stemmen opgegaan om de prijzen van die producten door belastingverlagingen te drukken.

"Kostenbesparing is volgens David Norman, campagne-directeur bij het World Wildlife Fund (WWF), geen goede motivatie om het gebruik van duurzame producten te promoten," aldus het webmagazine Euractiv. "Het bespaarde budget zal volgens hem het publiek immers aanzetten om extra te consumeren. Het fenomeen wordt volgens Euractiv ook al erkend als een element in debat rond de klimaatverandering. Eigenaars van een brandstof-efficiƫnte auto zouden onder meer in de verleiding worden gebracht om grotere afstanden af te leggen."

Er moet volgens Norman nadruk worden gelegd op kwaliteit in plaats van op prijsvoordeel. Ook moet volgens hem de verantwoordelijkheid voor de toekomst van volgende generaties worden benadrukt. Steven Stone, vertegenwoordiger van de divisie economie en handel van het United Nations Environmental Program (UNEP) merkt op dat de prijzen geen correcte weerspiegeling vormen van de gebruikte bronnen. Hij laat daarbij verstaan dat de prijs van niet-duurzame producten niet hoog genoeg is.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home