Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, September 15, 2011

Politiek niet altijd goede omgeving voor reclame

Adverteerders problemen reclameruimte te bemachtigen rond politieke debatten, die vaak een groot kijkerspubliek trekken. Maar het politieke debat kan mogelijk de efficiëntie van de begeleidende reclames verlagen. Dat is de conclusie van onderzoekers aan de University of Toronto en The Chinese University of Hongkong. Televisiekijkers die door de politieke stelling in hun visie worden bevestigd, dragen volgens de onderzoekers die stemming ook over naar de daaropvolgend reclame. Maar ook critici zouden hun stemming bevestigen en negatiever staan tegenover de advertentie.

"De enorme populariteit van politieke debatten genereert een intense competitie voor de commerciële blokken die op de uitzendingen volgen," merken de onderzoekers Alison Jing Xu en Robert Wyer op. "Het feit dat deze commercials een groot publiek hebben, vormt echter geen garantie voor hun efficiëntie. Wanneer de televisiekijker zich kan vinden in de visie die tijdens het politieke programma naar voor is gebracht, blijkt men ook positiever te staan tegenover de daaropvolgende reclame. Televisiekijkers met een afwijkende politieke mening, kunnen minder gemakkelijk worden overtuigd."

Uit het onderzoek bleek onder meer dat supporters van Barack Obama na het bekijken van een speech van de president hun steun lieten doorwerken in een positieve beoordeling van de daaropvolgend reclames. Datzelfde was ook het geval met republikeinse kiezers die een speech van John McCain kregen voorgeschoteld. Wanneer men echter geconfronteerd werd de stellingen van de tegenkandidaat, werd ook een negatiever houding tegenover geadverteerde producten en diensten opgetekend.

"Hoewel de kwaliteit van een reclame een belangrijke invloed heeft op de impact van de campagne, kan een ongeschikt context de efficiëntie gevoelig doen dalen," waarschuwen de onderzoekers.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home