Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, September 14, 2011

Sollicitatiebrief krijgt minder dan één minuut tijd

Bijna de helft van de personeelsdirecteurs besteedt gemiddeld minder dan één minuut aan het lezen van een sollicitatiebrief. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van het bureau Harris in opdracht van de rekrutering-specialist CareerBuilder. De onderzoekers merken op dat een opvallende sollicitatie het verschil kan betekenen tussen het afdwingen van een rekruteringsgesprek en een verlengde werkloosheid, maar voegen er aan toe dat de kandidaten zich moeten afvragen of ze wel om de juiste redenen opvallen.

"Rekruteerders zullen meer aandacht en tijd besteden aan sollicitaties die gemakkelijk te lezen zijn en informatie bevatten die relevant is voor de vacature," voeren de onderzoekers aan. "Een aantal sollicitanten zal mogelijk in de verleiding komen om bij hun vacature enige creativiteit aan de hand te leggen en een persoonlijke tint te geven aan hun brief, maar is veel gevallen zorgt het voor een afleiding die de rekruteerder zal aanzetten om de vacature niet langer te weerhouden."

"De ondervraagden maken gewag van een hele reeks anecdotes die bij vacatures werden opgetekend," merkt CareerBuilder op. "Sommige kandidaten bleken aan te geven harder te zullen werken naarmate hij een hoger loon zou krijgen. Anderen verwezen als referentie naar hun hond of naar voormalige werkgevers waar ze werden ontslagen. Nog anderen geven aan de mogelijkheid te willen krijgen om hun nieuwe das te tonen of gaven de moonwalk aan als bijzondere vaardigheid."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home