Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, September 19, 2011

Britse bedrijven te weinig gericht op innovatie

Ongeveer één op drie Britse bedrijven doet geen enkele investering in innovatie-programma's om nieuwe ideeën, producten en diensten te ontwikkelen. Dat is de conclusie van een rapport van consulent Portal. Opgemerkt wordt dat 31,4 procent van de Britse bedrijven geen enkel innovatie-project heeft ontwikkeld. Daarnaast houdt 25 procent zijn bestedingen beperkt tot maximaal 2 procent van de omzet, terwijl nog eens 21 procent tussen 2 procent en 5 procent van de inkomsten in onderzoek en ontwikkeling investeert.

De resterende 15 procent wijst 10 procent tot 15 procent van zijn omzet toe aan onderzoek en ontwikkeling. "Deze cijfers maken duidelijk waarom Groot-Brittannië het op vele gebieden moeilijk heeft om te concurreren," merkt Portal op. Er wordt aan toegevoegd dat 32 procent van de bedrijven de bestedingen aan onderzoek en ontwikkeling sinds het begin van de financiële crisis heeft teruggeschroefd, waarbij 14 procent gewag maakt van grote besparingen. Daarnaast heeft 61 procent het peil van zijn bestedingen louter gehandhaafd.

Dat betekent volgens Portal dat slechts 7 procent van de Britse bedrijven tijdens de economische recessie zijn investeringen in onderzoek en ontwikkeling heeft opgedreven, al geeft 51,8 procent toe ervan overtuigd te zijn dat innovatie cruciaal is om zijn marktaandeel te behouden of uit te breiden. Uit het onderzoek blijkt verder dat 82 procent van de respondenten slechts 0,5 procent van de totale tijdsbesteding investeert in onderzoek en ontwikkeling. Bovendien blijkt dat slechts 16,8 procent aangeeft de volgende vijf jaar meer budgetten te voorzien voor innovatie.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home