Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, September 17, 2011

Bedrijven hechten meer aandacht aan emotionele intelligentie

Emotionele intelligentie is voor vele chief executives belangrijker dan het intelligentiequocient van hun werknemers. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van rekruteerder CareerBuilder. De onderzoekers stelden vast dat 71 procent van de managers de emotionele intelligentie belangrijker vinden dan het intelligentiequocient. Bovendien zegt 61 procent van de managers aan dat een werknemer met een grote emotionele intelligentie sneller een promotie zal krijgen.

Daarnaast gaf 59 procent van de respondenten aan iemand met een hoog intelligentiequociënt en een lage emotionele intelligentie niet snel te zullen aanwerven. Werknemers met een hoog emotionele intelligentie zouden volgens de werkgevers kalmer blijven onder druk, effectiever conflicten oplossen, vaker overwogen zakelijke beslissingen nemen en zich empatischer opstellen. Er werd ook opgemerkt dat 34 procent van de rekruteerders aangeeft sinds de economische crisis meer aandacht te besteden aan emotionele intelligentie.

"Emotionele intelligentie is cruciaal voor het vinden van een baan en een carrièregroei te realiseren," merken de onderzoekers op. "De concurrentiële arbeidsmarkt laat werkgevers toe om meer aandacht te besteden aan de onderliggende kwaliteit van de kandidaten, zoals communicatieve vaardigheden en het vermogen om in team te functioneren. Technische en intelligente kenmerken zijn cruciaal, maar wanneer de keuze moet gemaakt worden tussen verschillende kandidaten, zal emotionele intelligentie vaak het verschil maken."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home