Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, September 17, 2011

Google voorlopig nog sterkste merk van Nederland

Google is voor het vierde achtereenvolgende jaar het sterkste merk van Nederland, maar de differentiatie van het merk staat onder druk. Dit blijkt uit het jaarlijkse merkenonderzoek BrandAsset Valuator.
De onderzoekers merken op Google de prototype-status heeft bereikt, waardoor het merk een symbool is geworden voor zijn eigen categorie. Er wordt aan toegevoegd dat de missie van Google met nieuwe merkextensies in stand wordt gehouden.

"Google maakte recent een grote opmars met browser Chrome, terwijl het mobiel besturingssysteem Android aan populariteit blijft winnen en met GooglePlus zich in de strijd mengt tussen de sociale netwerken," merken de onderzoekers op. Toch zijn er de eerste, lichte tekenen van verval zichtbaar in de merkdifferentiatie van Google. Het corporate merk dreigt zijn scherpte te verliezen met deze vele en steeds bredere merkextensies."

Opgemerkt wordt dat de Nederlandse consument het merk minder uniek vindt dan de voorbije jaren. "Dit zou er voor kunnen zorgen dat de toppositie volgend jaar door een ander merk wordt ingevuld," wordt er opgemerkt. Als een mogelijke concurrent wordt meubelketen Ikea, die op dit ogenblik op de tweede plaats staat, naar voor geschoven. Er wordt opgemerkt dat Ikea niet de dagelijkse relevante van Google heeft, maar net zoals het internetbedrijf wel een eigen categorie heeft geclaimd.

De onderzoekers stellen dat de opkomst van de maatschappijkritische mens en bewuste consument zich ook weerspiegelt in de belangrijke aanwezigheid van goede doelen in de top honderd en de stabiele groei van merken zoals de Rijksoverheid, Europese Unie en Verenigde Naties.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home