Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, September 09, 2011

Adverteerders moeten voorzichtig zijn met gewelddadige videogames

Reclame in gewelddadige videogames kunnen bij de consument een negatieve impact hebben op het merkbewustzijn en het merkgedrag. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Texas. Er wordt aan toegevoegd dat adverteerders dan ook bijzonder goed moeten nadenken vooraleer ze beslissen om dergelijke reclames in hun mediacampagne op te nemen. Vooral vrouwelijke consumenten zouden bijzonder negatief reageren op reclames in gewelddadige videogames.

"Gewelddadige videgames zijn weliswaar bijzonder populair en kunnen een jong en bijzonder geëngageerd publiek aanspreken, maar bij hun efficiëntie als reclamemedium moeten vragen worden gesteld," merken de onderzoekers Jorge Pena en Seung-Chul Yoo op. "Uit het onderzoek blijkt dat geweld het merkbewustzijn verminderen en een negatieve houding creëert tegenover het merk." De grote gevoeligheid van vrouwen heeft volgens de onderzoekers wellicht te maken met hun relatief beperkte ervaring met het genre, terwijl mannen er relatief ongevoelig voor zouden zijn geworden.

Yoo en Pena merken op dat gewelddadige videocontent niet alleen de aandacht van de spelers trekt, maar hen ook afleidt van andere informatiebronnen in het game. "Daardoor gaat ten koste van de mentale capaciteit om de reclame-informatie in de games te verwerken," voeren de onderzoekers aan. "Bovendien worden de negatieve connotaties bij het vertoon van bloed en andere afschrikwekkende elementen overgedragen naar het merk van de adverteerder."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home