Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, September 08, 2011

Merkentrouw van consument is verder gedaald

De merkentrouw is nagenoeg bij alle Amerikaanse consumenten gedaald. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Catalina Marketing naar de opstelling van het Amerikaanse publiek tegenover grote producenten van consumptiegoederen. Uit het onderzoek blijkt dat 46 procent van de loyale consumenten, die 70 procent van hun aankopen bij één enkel merk doen, hun gedrag hebben veranderd. Daarbij heeft volgens de onderzoekers 20 procent helemaal afgehaakt, terwijl 26 procent tenminste occasioneel naar een ander merk heeft gegrepen.

Er wordt opgemerkt dat 32 procent van de loyale consumenten van merk zijn veranderd nadat ze één keer een concurrerend aanbod hadden uitgeprobeerd. "Het verlies aan trouwe consumenten heeft een belangrijke impact op de groei van de producenten," wordt er aan toegevoegd. "Indien het loyaliteitsniveau op peil was gebleven, zouden de betrokken bedrijven het voorbije jaar een omzetgroei met 8,5 procent hebben gerealiseerd. Dat is nu beperkt gebleven tot een groei met 0,7 procent."

Catalina Marketing merkt op dat het probleem het zwaarst werd aangevoeld in de ijsroom-categorie. "Daar werd een omzetverlies met 16,8 procent opgetekend," voeren de onderzoekers aan. "Ook bij snacks werd een daling met 7,4 procent opgetekend." Catalina Marketing voert verder aan dat de snoepgoed-merken 79 procent van hun trouwe consumenten hebben verloren, gevolgd door de bakkerij-sector (57 procent), snack-producenten (53 procent) en alcoholische dranken (50 procent).

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home