Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, September 07, 2011

Babyboomers herdefiniëren ook het grootouderschap

De hedendaagse grootouder-populatie is heel anders dan de meeste marketeers veronderstellen. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van Metropolitan Life. Er wordt opgemerkt dat het grootste gedeelte van de hedendaagse grootouders bestaan uit babyboomers tussen vijfenveertig en vierenzestig jaar, die belangrijke bedragen besteden aan een brede waaier van activiteiten en producten, gaande van geavanceerde fietsen tot nieuwe universiteits-opleidingen.

"Op dit ogenblik vertegenwoordigen grootouders 60 procent van het totale Amerikaanse inkomen," stippen de onderzoekers aan. "Dat is 10 procent meer dan dertig jaar geleden. Bovendien groeit de grootouders-bevolking twee keer zo snel aan dan de rest van de Amerikaanse bevolking. Vorig jaar konden er in de Verenigde Staten ongeveer 65 miljoen grootouders worden geteld. Tegen het einde van het decennium zal dat echter gegroeid zijn tot 80 miljoen eenheden. Op dat ogenblik zal één derde van de Amerikaanse volwassenen grootouder zijn."

"Ook vele grootouders werden getroffen door de economische crisis, maar in het algemeen was de impact veel minder zwaar dan bij hun kinderen," wordt er opgemerkt. "Dat betekent dat de grootouders in staat zijn geweest om hun kinderen bij te springen. Twee jaar geleden besteedden Amerikaanse grootouders 7,6 miljard dollar aan kinderproducten. Dat betekent een stijging met 71 procent tegenover tien jaar voordien. Bovendien werd een bedrag van 2,43 miljard dollar aan schoolmateriaal besteed. Dat is drie keer meer dan tien jaar voordien."

"Die opstelling heeft echter ook met waarden te maken," stipt Metropolitan Life aan. "De grootouders van de huidige generatie waren destijds ook de eerste golf babyboomers die het ouderschap herdefinieerden. Het is dan ook geen verrassing dat deze groep ook het grootouderschap wil heruitvinden. Bovendien is deze groep hoger opgeleid dan voorgaande generaties en heeft ze ook meer reizen ondernomen. De babyboomers groeiden op in een periode van sociale en politieke onrust en hebben een gevoel van verplichting en verantwoordelijkheid aangeleerd."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home