Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, September 07, 2011

Italiaanse reclamebestedingen weerspiegelen economische malaise

Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar werd in Italië een bedrag van iets meer dan 4,5 miljard euro uitgegeven aan reclame. Dat betekent een daling met 4,2 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Nielsen. Die terugval weerspiegelt de moeilijke financiële periode die het land op dit ogenblik doormaakt. Groeisectoren waren farmaceutica en gezondheidszorg (11,7 procent), lichaamsverzorging (10,1 procent), automotive (2,8 procent) en media en entertainment (2,2 procent).

De Italiaanse televisiereclame viel volgens Nielsen tijdens de eerste zes maanden van dit jaar met 4,7 procent terug tot een bedrag van 2,5 miljard dollar. "Er wordt echter aan toegevoegd dat de digitale televisiestations beter bestand bleken tegen de terugval dan de hele sector," aldus het persbureau Reuters. "Bovendien moet er rekening mee gehouden worden dat de eerste helft van vorig jaar bijzonder succesvol was, onder meer dankzij het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika."

Online reclame kende tijdens de eerste helft van dit jaar een groei met 14,1 procent tot 300 miljoen euro. Er wordt wel op gewezen dat de groei tijdens de maand juni is vertraagd tot 4,7 procent. Daarentegen werd in de krantensector een daling met 5,1 procent genoteerd. Bij de gratis kranten werd een gelijkaardige terugval opgetekend. De magazines konden de terugval beperken tot 1,5 procent. Bij direct mail werd een daling met 0,9 procent opgetekend.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home