Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, September 06, 2011

Droedels zijn een nuttig onderwijsinstrument

Tekeningen en droedels zijn een handig hulpinstrument bij het studeren. Dat zeggen onderzoekers van de School of Psychology aan de University of Nottingham. De onderzoekers merken op dat tekeningen en droedels vooral nuttig zouden kunnen zijn voor studenten wetenschap, aangezien daar vaak gebruik gemaakt wordt van visuele elementen, zoals grafieken, tekeningen, video's en beelden om hypothesen, theorieën en bevindingen te verduidelijken.

"Tekeningen en droedels kunnen studenten inspireren om informatie te leren en bewaren," merkt onderzoeksleider Shaaron Ainsworth, professor psychologie aan de University of Nottingham, op. "Bovendien kan de activiteit hen aanzetten om zich bezig te houden met educatief materiaal, waarvoor ze anders misschien geen aandacht zouden hebben. Tekeningen en droedels kunnen hen bovendien helpen om de opgeslagen informatie te herinneren en te reproduceren."

Ainsworth merkt wel op dat het tekenen een aanvulling moet vormen op andere activiteiten, zoals schrijven en praten. De tekeningen zijn volgens haar geen alternatief voor die activiteiten. Ook merkt ze op dat de tekeningen de creativiteit moeten versterken en meer moeten zijn dan het inkleuren van het geheel. Ainsworth voert aan dat de tekeningen het leerplezier opvallend verhogen in vergelijking met het louter lezen van een tekst en het maken van samenvattingen.

"Informele educatieve elementen worden vaak ondergewaardeerd," stipt Ainsworth nog aan. "Dergelijke activiteiten kunnen de interesse van de studenten stimuleren en zouden dan ook in het leerprogramma moeten worden opgenomen. Het stimuleren van de interesse is belangrijk wanneer men studenten wil motiveren om zich op lange termijn voor wetenschappelijk onderzoek te engageren." Tekeningen lieten studenten bij tests toe om betere resultaten te behalen. Dat heeft volgens de onderzoekers wellicht te maken met het feit dat de tekeningen het afzwakken van de concentratie tegengaan.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home