Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, September 05, 2011

Twintig kwartalen op rij reclameverlies Amerikaanse kranten

De Amerikaanse kranten hebben tijdens het tweede kwartaal van dit jaar in totaal 6,43 miljard dollar reclame-inkomsten geboekt. Dat betekent een daling met 6,9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daarmee moet voor het twintigste kwartaal op rij een terugval worden ingeschreven. Dat blijkt uit cijfers van de Newspaper Association of America. De groei bij de online inkomsten blijft zich bestendigen, maar kan nog steeds niet de terugval uit de gedrukte activiteiten opvangen.

"Er kan mogelijk wel gesproken worden over een herstel in de reclamesector en van de economie in het algemeen, maar de kranten zien op dit ogenblik geen enkele heropleving," merkt het online magazine Media Daily News op. "Net zoals de vorige kwartalen was de situatie ook dit keer het moeilijkste bij de gedrukte reclamesector. Daar werd een daling met 8,9 procent tot 5,69 miljard dollar opgetekend. Bij de online reclame-inkomsten werd daarentegen een groei met 8 procent tot 803 miljoen dollar opgetekend."

"Het aandeel van de online sector blijft echter relatief beperkt," wordt er opgemerkt. "Online inkomsten vertegenwoordigen inmiddels 15,5 procent van de totale reclame-omzet, tegenover 11,6 procent tijdens het tweede kwartaal van vorig jaar. Een groot gedeelte van die groei is echter te danken aan de achteruitgang van de gedrukte reclame-inkomsten." De terugval werd volgens het rapport in alle sectoren opgetekend. In de retailsector werd een daling met 8,1 procent tot 2,96 miljard dollar genoteerd, terwijl er bij de kleine aankondigingen een terugval met 10,9 procent tot 1,25 miljard dollar was.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home