Apple kan ook zonder Steve Jobs overleven
De aankondiging van Steve Jobs om zijn functie als chief executive van het technologiebedrijf Apple neer te leggen, heeft geen negatieve impact gehad op de waardering van het publiek voor het merk. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau YouGov. De onderzoekers merken op dat Apple inmiddels een ijzersterk merk heeft opgebouwd dat ook zonder de figuur van Steve Jobs kan overleven. Er wordt op gewezen dat ook figuren zoals Henry Ford en Walt Disney bedrijven hebben gecreƫerd die het verdwijnen van hun topman zonder problemen hebben overleefd.
De onderzoekers merken op dat het vertrek van Steve Jobs de belangstelling voor Apple heeft verhoogd. "De dag voor de aankondiging gaf 44 procent van de consumenten aan een bericht vernomen te hebben over het bedrijf," aldus YouGov. "De dag na de aankondiging was dat cijfer gestegen tot 61 procent, waaruit mag afgeleid worden dat de aankondiging van het vertrek bijzonder veel aandacht heeft gekregen, maar toch grotendeels binnen de groep van de consumenten is gebleven."
Rekening houdend met de nauwe band tussen Steve Jobs als individu en Apple als merk, had YouGov verwacht dat de steun voor het technologiebedrijf zou afnemen door de aankondiging van het vertrek. "Dat bleek in praktijk echter niet het geval te zijn, want de waardering van het merk steeg van ongeveer 45 punten naar 55 punten. Dat houdt in dat het merk Apple in de Verenigde Staten groter is dan Steve Jobs zelf."
De onderzoekers merken op dat het vertrek van Steve Jobs de belangstelling voor Apple heeft verhoogd. "De dag voor de aankondiging gaf 44 procent van de consumenten aan een bericht vernomen te hebben over het bedrijf," aldus YouGov. "De dag na de aankondiging was dat cijfer gestegen tot 61 procent, waaruit mag afgeleid worden dat de aankondiging van het vertrek bijzonder veel aandacht heeft gekregen, maar toch grotendeels binnen de groep van de consumenten is gebleven."
Rekening houdend met de nauwe band tussen Steve Jobs als individu en Apple als merk, had YouGov verwacht dat de steun voor het technologiebedrijf zou afnemen door de aankondiging van het vertrek. "Dat bleek in praktijk echter niet het geval te zijn, want de waardering van het merk steeg van ongeveer 45 punten naar 55 punten. Dat houdt in dat het merk Apple in de Verenigde Staten groter is dan Steve Jobs zelf."
Labels: Apple, Steve Jobs

0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home