Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, September 04, 2011

Individu beschouwt zichzelf als referentie voor de groep

De consument bestempelt zichzelf als de referentie van de groep waartoe hij behoort. Dat is de conclusie van een onderzoek van de universiteiten van Bonn, Nijmegen en Lissabon. De onderzoekers stellen daarbij dat Duitsers van mening zijn dat de typische Europeaan op een Duitser lijkt, terwijl Portugezen ervan uitgaan dat diezelfde typische Europeaan op een Portugees lijkt. De onderzoekers voegen er aan toe dat eerder ook al met verbale uitdrukkingen werd vastgesteld dat men zichzelf als de referentie beschouwt van de groep waartoe men behoort, maar dat ook geldt voor beelden.

"Wanneer men personen naar typische karakteristieken vraagt van de groep waartoe ze behoren, zullen karakteristieken worden uitgepikt die op henzelf van toepassing zijn," voeren de onderzoekers aan. "Uit het onderzoek bleek dat Portugese respondenten voor een typische Europeaan portretten uitkozen met een relatief donker uiterlijk en grote ogen. Duitsers kozen daarentegen voor een portret met een lichtere haarkleur."

"Mogelijk maakt het individu een mentale shortcut om een astract onderwerp, zoals Europees of Amerika, te benaderen," voeren de onderzoekers aan. "Het zou echter ook kunnen zijn dat mensen daarmee een subtiele overtuiging naar voor brengen dat hun groep beter is dan andere. De resultaten kunnen onder meer implicaties hebben voor een raciale profilering, waardoor men argwaan zou kunnen hebben voor mensen die afwijken van dat concept."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home