Chinese autosector moet zich toeleggen op kwaliteit
De Chinese autosector moet niet langer streven om wereldwijd marktleider te zijn, maar moet zich richten op de productie van meer brandstof-efficiënte technologieën en meer geavanceerde modellen, met inbegrip van hybrides en elektrische wagens. Dat heeft Jiang Kejun, directeur van het Energy Research Institute van de Chinese National Development and Reform Commission, gezegd. De Chinese regering moet volgens Kejun een leidinggevende rol opnemen om de onrealistische groei van de autosector te controleren.
"Ook Lu Shize, directeur luchtvervuiling van het Chinese ministerie van milieubescherming, benadrukte dat de Chinese autosector niet meer wagens moet proberen te verkopen, maar de kwaliteit van de modellen moet verbeteren," aldus de Amerikaanse krant The New York Times. "Alleen op die manier kan de sector zich verder ontwikkelen." Er werd niet bekend gemaakt op welke manier de groei zal afgeremd worden, maar er is al een vertraging opgetreden door een aantal maatregelen, zoals een beperking op de autoverkoop in Peking en het stopzetten van overheidssubsidies."
De krant merkt wel op dat die vertraging een belangrijke impact kan hebben op de wereldwijde autosector. "Nagenoeg elke Amerikaanse, Europese, Japanse en Zuid-Koreaanse autoconstructeur breidt zijn activiteiten in China uit," wordt er opgemerkt. "Ook de Chinese autoconstructeurs bouwen volop nieuwe fabrieken." In het begin van deze eeuw werden in China minder dan 2 miljoen wagens per jaar gebouwd. Dat was vorig jaar opgelopen tot bijna 17 miljoen eenheden.
"Ook Lu Shize, directeur luchtvervuiling van het Chinese ministerie van milieubescherming, benadrukte dat de Chinese autosector niet meer wagens moet proberen te verkopen, maar de kwaliteit van de modellen moet verbeteren," aldus de Amerikaanse krant The New York Times. "Alleen op die manier kan de sector zich verder ontwikkelen." Er werd niet bekend gemaakt op welke manier de groei zal afgeremd worden, maar er is al een vertraging opgetreden door een aantal maatregelen, zoals een beperking op de autoverkoop in Peking en het stopzetten van overheidssubsidies."
De krant merkt wel op dat die vertraging een belangrijke impact kan hebben op de wereldwijde autosector. "Nagenoeg elke Amerikaanse, Europese, Japanse en Zuid-Koreaanse autoconstructeur breidt zijn activiteiten in China uit," wordt er opgemerkt. "Ook de Chinese autoconstructeurs bouwen volop nieuwe fabrieken." In het begin van deze eeuw werden in China minder dan 2 miljoen wagens per jaar gebouwd. Dat was vorig jaar opgelopen tot bijna 17 miljoen eenheden.
Labels: automotive, China
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home