Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, September 05, 2011

Aziatische consument vertrouwt buitenlandse banken niet meer

Aziatische consumenten worden minder trouw aan hun bank en geven de voorkeur aan lokale dienstverleners. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent McKinsey. Opgemerkt wordt dat Aziatische klanten op dit ogenblik 3,3 verschillende bankrelaties hebben. Vier jaar geleden werden slechts 2,7 bankrelaties per klant opgetekend. Bij de rijkere consumenten uit de ontwikkelde Aziatische markten is er sprake van 4,7 bankrelaties. Daar werden vier jaar geleden 3,6 bankrelaties per consument opgetekend.

De toename van het aantal bankrelaties geeft volgens de onderzoekers aan dat Aziatische consumenten het risico op hun spaarrekening willen spreiden. Daarnaast wordt opgemerkt dat de Filipijnen de grootste bankentrouw van Azië kennen. Daar zegt 72 procent van de consumenten zijn bank te willen aanbevelen aan andere gebruikers. Ook in Thailand wordt op dat gebied een score van 71 procent opgetekend. In China valt dat niveau echter terug tot 47 procent en in Japan zegt slechts 13 procent zijn financiële instelling te willen aanbevelen.

De onderzoekers merken verder op dat 81 procent van de Aziatische consumenten aangeeft het belangrijk te vinden met een lokale instelling te kunnen werken. Bij de rijkere consumenten uit de ontwikkelde markten daalt dat cijfer tot 63 procent. In China wil op dit ogenblik echter 87 procent van de consumenten met een lokale instelling werken. Vier jaar geleden bedroeg dat cijfer slechts 75 procent. In Hongkong werd op dat vlak een stijging van 55 procent naar 76 procent opgetekend, terwijl India een toename van 75 procent tot 95 procent laat registreren.

Het streven naar lokale dienstverleners heeft volgens McKinsey wellicht te maken met de vragen van de Aziatische consument over de veiligheid van buitenlandse banken na de financiële crisis.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home