Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, August 04, 2011

Voedselreclame behoudt alleen nog ongezonde producten

De Amerikaanse kinderen worden weliswaar minder geconfronteerd met televisiereclame voor voeding en drank, maar in de grote meerderheid van die advertenties wordt ongezonde voeding gepromoot. Dat is de conclusie van een onderzoek van de University of Illinois en het onderzoeksbureau Bridging the Gap. In het onderzoek wordt opgemerkt dat er onder meer een grote stijging werd opgetekend in de blootstelling aan reclame voor fastfood-restaurants.

"Het onderzoek toont aan dat de zogenaamde zelfregulatie van de voedingssector om maatregelen te nemen tegen reclame voor ongezonde voeding weinig aarde aan de dijk brengt," merkt het webmagazine HealthDay News op. Vijf jaar geleden werd in de Verenigde Staten het Children's Food and Beverage Advertising Initiative. In dat vrijwillige programma beloofden de voedingsbedrijven het aantal reclames voor ongezonde voeding voor het publiek van kinderen tot elf jaar te limiteren.

Er wordt opgemerkt dat de dagelijkse blootstelling voor kinderen tussen twee en vijf jaar tot twee jaar geleden met 18 procent was teruggevallen, terwijl bij kinderen tussen zes en twaalf jaar een daling met 7 procent werd opgetekend. Toch bleek twee jaar geleden dat 86 procent van alle televisiereclames voor jongeren nog altijd ongezonde voedingsproducten met hoge concentraties vetten, zouten en suikers promoten. Bij bedrijven die aan het vrijwillige programma deelnamen, was dat zelfs opgelopen tot 88 procent.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home