Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, August 03, 2011

Nieuw controlesysteem moet landingsbanen beveiligen

Brokstukken van vliegtuigen op landingsbanen vormen een belangrijke bedreiging voor de veiligheid van de luchtvaart. Tot nu toe moest het probleem worden aangepakt door een manuele controle door luchthavenpersoneel, zonder technologische ondersteuning. Dat creƫert echter gevaar op fouten, maar het Duitse Fraunhofer Institute werkt aan een speciale radartechnologie om de landingsbanen op dergelijke brokstukken te controleren. De crash van de Concorde in parijs, waarbij 113 mensen om het leven kwamen, was het gevolg van achtergebleven brokstukken op de landingsbaan.

"Vliegtuigen staan bij het opstijgen en landen onder een grote druk, waardoor niet zelden onderdelen loskomen," merken de onderzoekers van het Fraunhofer Institute op. "Daardoor komt de veiligheid van de volgende gebruikers van de landingsbaan in het gedrang. Om het gevaar terug te dringen, worden de landingsbanen om de zes uur manueel gecontroleerd. Dat is echter een moeilijke taak, vooral in ongunstige weeromstandigheden, zoals mistvorming. Bovendien zijn de intervallen tussen twee controles ook te lang."

Aan het Fraunhofer Institute wordt op dit ogenblik echter gewerkt aan het Laotse-radarsysteem, dat de brokstukken moet kunnen opsporen. "Met de Laotse-radar zou het ongeval met de Concorde vermeden kunnen worden," aldus onderzoeksleider Helmut Essen. "Apparatuur langs de landingsbaan controleert immers onafgebroken op de aanwezigheid van brokstukken. Laotse identificeert het kleinste voorwerp - tot een schroef - dat op de landingsbaan is achtergebleven. Omdat het systeem pas na enkele tijd een alarm geeft, hebben onder meer passerende vogels geen impact."

Wanneer een vreemd voorwerp wordt gedetecteerd, geeft het systeem de opdracht aan camera's om op het potentiƫle gevaar in te zoemen. Bij een anomaliteit wordt de verkeersleiding op de hoogte gebracht. Een eerste testproject wordt deze herfst opgestart op de luchthaven Keulen-Bonn.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home