Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, August 02, 2011

Voedingsmarkten India en China hebben aparte aanpak nodig

Voedingsbedrijven en drankenproducenten moeten voor groeimarkten zoals China en India afwijken van hun conventionele marketing-strategieën. Dat is de conclusie van een rapport van het Britse Healthy Marketing Team. Om die markten succes te hebben, moeten de innovaties in de sector de snel evoluerende aspiraties van die lokale bevolking weerspiegelen. Maar een globale aanpak voor al die verschillende markten moet volgens Health Marketing Team absoluut worden vermeden.

"In landen zoals India en China is branding cruciaal voor het innovatie-proces," merken de onderzoekers op. "In die landen wordt immers een groter belang gehecht aan merken als een norm van kwaliteit. Producenten moeten dan ook bereid zijn om hun merk te herpositioneren, zodat het voldoet aan de verwachtingen van de consumenten." Daarbij wordt onder meer gewezen naar Coca-Cola, dat de samenstelling van zijn merk Minute Maid aanpaste om aan de smaak van de Chinese consumenten te beantwoorden.

Er wordt aan toegevoegd dat de producenten ook bereid moeten zijn om te innoveren en merkwaarde te creëren door zich in te schakelen in gewoontes en categorieën die lokaal al bestaan. In dat verband wordt verwezen naar gezondheidsdranken op basis van mout in India, die er een culturele gezondheidswaarde hebben als basisdrank voor kinderen dan melk in westerse landen. Die strategieën vormen volgens het Health Marketing Team onderdeel van de basisstrategieën voor innovatie die in dergelijke landen moeten worden gehanteerd.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home