Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, August 01, 2011

China specifieke markt voor producten lichaamsverzorging

De merken van producenten van lichaamsverzorging moeten hun strategie in China aanpassen. Er moet immers rekening gehouden worden met de specifieke behoeftes van de Chinese consument en de opkomst van Chinese concurrenten. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Euromonitor International. China is na de Verenigde Staten, Japan en Braziliƫ op dit ogenblik de vierde grootste markt voor lichaamsverzorgingsproducten. De waarde van de markt nam er sinds het begin van de eeuw van 6 miljard dollar tot 24 miljard dollar.

Er wordt echter aan toegevoegd dat de gemiddelde consumptie in China het voorbije jaar slechts 18 dollar per hoofd bedroeg. In Braziliƫ daarentegen bedroeg die gemiddelde besteding 192 dollar. "De Chinese markt voor lichaamsverzorgingsproducten verkeert nog altijd in een beginstadium en er is nog lang geen sprake van een verzadiging," aldus Serena Jian, analist bij Euromonitor International. Er wordt daarbij op gewezen dat het gemiddelde beschikbare gezinsinkomen in China op amper vijf jaar tijd is verdubbeld.

Bovendien heeft China nu een middenklasse van 153 miljoen gezinnen met een beschikbaar inkomen van 5.000 dollar tot 15.000 dollar. Dat betekent ongeveer een verdrievoudiging op vijf jaar tijd. "Dat biedt een belangrijk potentieel voor lichaamsverzorgingsproducten," aldus Euromonitor. "De Chinese middenklasse bestaat voor een groter gedeelte uit jonge consumenten dan in de mature markten. De rijkste middenklasse situeert zich in China tussen de vijfentwintig en vierenveertig jaar, terwijl die groep in de Verenigde Staten tussen vijfenveertig en vierenvijftig jaar oud is."

"Deze consumenten eisen een betere shopping-ervaring en een hogere productkwaliteit," voert Serena Jian aan. "Bovendien zijn ze vaak ook meer merkbewust en minder prijsgevoelig." Euromonitor voegt er aan toe dat negen van de tien topmerken in China van buitenlandse afkomst zijn, geholpen door een superieure marketing-expertise en een beter inzicht in het beheer van de voorraadketen. De enige uitzondering is Shanghai Jahwa, eigenaar van de huidverzoringslijn Maxam.

Er wordt aan toegevoegd dat Shanghai Jahwa bovendien een grote groei laat optekenen met de lijn Herborist, die traditionele Chinese medicijnen combineert met moderne biotechnologie. Ook Innoherb van de Shanghai Innoherb Company vertoont een belangrijke groei. "Ondanks de dominantie van buitenlandse merken, hebben een aantal Chinese producenten hun marktaandeel de voorbije jaren gevoelig kunnen opdrijven," wordt er opgemerkt. "Een aantal Chinese producenten grijpt ook terug naar merken die verbonden zijn met het Chinese verleden."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home