Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, August 01, 2011

Vooruitzichten wereldwijde reclame naar beneden bijgesteld

De wereldwijde reclamemarkt zal dit jaar minder snel groeien dan eerder was vooropgesteld. Dat is de conclusie van een rapport van het gespecialiseerd webmagazine Warc.com. Er wordt nu nog gewag gemaakt van een groei van 3,2 procent. In maart van dit jaar was nog een toename van de wereldwijde reclamebestedingen van 4,6 procent in het vooruitzicht gesteld. Reden is volgens Warc de financiële beslommeringen in de Verenigde Staten en Europa, die het wereldwijde economisch herstel dreigen te vertragen.

"Verwacht moet worden dat marketeers over de hele wereld hun budgetten voor de rest van het jaar zullen terugschroeven, gedeeltelijk te wijten aan de onzekerheid die is ontstaan door de politieke onenigheid over de aanpak van de financiële problemen in de landen van de eurozone en de Verenigde Staten," merkt Warc op. "Daarnaast speelt ook de impact van de hoge grondstoffenprijzen op de inflatie een rol." De onderzoekers merken op dat de reclambestedingen in reële waarde wellicht met 0,1 procent zullen dalen tegenover vorig jaar.

Suzy Young, analist bij Warc, merkt op dat de wereldwijde economische situatie onzeker blijft. "Dat maakt marketeers voorzichtig, vooral in West-Europa, Japan en de Verenigde Staten," voert ze aan. "De marketingbudgetten voor dit jaar zullen dan ook uiteindelijk wellicht kleiner uitvallen dan oorspronkelijk werd verwacht." Warc voegt er aan toe dat de opkomende economieën een grotere groei zullen blijven optekenen dan de geïndustrialiseerde wereld.

In Rusland wordt rekening gehouden met een groei van 19,5 procent, tegenover 15,5 procent in India en 12,2 procent in China. Japan daarentegen zal volgens Warc een terugval met 3,5 procent laten optekenen. Ook in Italië zou een inkrimping met 3 procent worden opgetekend. Voor volgend jaar wordt een herstel van de markt in het vooruitzicht gesteld. Daarbij wordt gewag gemaakt van een groei met 5,7 procent.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home