Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, August 02, 2011

Rusland en China bieden weerstand aan internationale sociale netwerken

Sociale netwerksites zoals Facebook, Twitter en LinkedIn genieten een wereldwijde uitstraling, maar in een aantal landen blijft het publiek opvallend trouw aan lokale aanbieders. Dat blijkt uit een analyse van het onderzoeksbureau eMarketer. Opgemerkt wordt dat Rusland en China met respectievelijk 62 miljoen en 530 miljoen gebruikers twee van de grootste online populaties van de wereld hebben en een grote activiteit laten optekenen op het gebied van sociale netwerken, maar daarbij telkens vooral lokale spelers als marktleider naar voor treden.

"In Rusland heeft 79,3 procent van de internet-gebruikers een profiel op sociale netwerken," aldus eMarketer. "In China bedraagt dat niveau 68 procent. Facebook heeft wereldwijd een bereik van 83,4 procent, maar in Rusland moet het netwerk tevreden zijn met een cijfer van 18,8 procent. De Russische markt wordt geleid door het sociale netwerk Vkontakte en de datingsite Odnaklassniki. Facebook heeft het in Rusland bijzonder moeilijk om voet aan de grond te krijgen, te wijten aan taalkundige en culturele barrières en de voorsprong die de lokale initiatieven hadden als first-mover."

Er wordt aan toegevoegd dat China een eigen, uniek sociaal medialandschap heeft. "Binnenlandse aanbieders worden door een officiële firewall beschermd," wordt er opgemerkt. "De sector wordt er gedomineerd door bulletin board systems, microblogs zoals Sina Weibo en Tencent Weibo en sociale netwerken zoals Renren en Kaixin001, opgebouwd rond gaming en chatting. Bovendien is in China ook de zakelijke sector bijzonder populair in sociale netwerken. In China zouden 92 procent van de sociale netwerkers minstens één merk volgen. Een meerderheid van 62 procent volgt minstens elf merken."

Een onderzoek van het Social Computing Lab van Hewlett-Packard kwam tot de vaststelling dat Sina Weibo grondige verschillen vertoont met Twitter. "De gebruikers van Weibo zijn vooral geïntereseerd in entertainment zoals dagelijkse moppen, video's en muziek, terwijl Twitter vooral gericht is op nieuws en informatie," wordt er opgemerkt.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home