Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, August 02, 2011

Facebook meest populair voor social sign-in

Bij social sign-in, waarbij gebruikers hun profiel op sociale netwerken gebruiken om zich op online diensten in te schrijven, werkt 39 procent vanop Facebook. Dat is de conclusie van een rapport van de sociale dienstenaanbieder Janrain. Google staat met een score van 30 procent op een tweede plaats, gevolgd door Yahoo (12 procent) en Twitter (8 procent). Er wordt wel opgemerkt dat Twitter de voorbije zeven kwartalen een lichte, maar gestage groei heeft gekend. Ook blijkt het gebruik van profielen van kleinere sociale netwerken gevoelig teruggevallen te zijn.

Door social sign-in kunnen gebruikers zich met hun profiel op een sociaal netwerk inschrijven voor nieuwsbrieven en andere online diensten, zonder dat daarvoor een nieuwe account moet worden aangemaakt. De onderzoekers merken op dat Facebook tijdens het vierde kwartaal van vorig jaar een aandeel van 30 procent had opgebouwd. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar viel voormalig marktleider Google met 10 procent terug, waardoor Facebook de eerste plaats kon opeisen.

Bij mobiele applicaties had Facebook tijdens het tweede kwartaal een aandeel van 56 procent, tegenover 35 procent tijdens de eerste drie maanden van dit jaar. Die groei ging vooral ten koste van Google, dat met 7 procentpunten terugviel tot ongeveer 27 procent. Twitter kende een daling met 6 procentpunt tot 5 procent. Ook Yahoo kende een lichte terugval, maar blijft met een aandeel van 10 procent op de derde plaats. In de mediasector heeft Google de tweede plaats ingenomen ten koste van Yahoo.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home