Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, August 03, 2011

Dochters hebben grote impact op winkelgedrag moeders

Dochters hebben een belangrijke invloed op het winkelgedrag van hun moeders, maar dat geldt niet in omgekeerde richting. Dat is de conclusie van een onderzoek aan de Temple University in de Verenigde Staten. De onderzoekers merken op dat de studie laat uitschijnen dat tieners een grotere impact hebben op hun ouders dan eerder werd vooropgesteld. Terwijl tienerdochters weigeren om zich te kleden zoals hun moeders, blijken deze laatste zich volgens de onderzoekers jonger te voelen dan hun leeftijd en dat willen uitdrukken door de kledij van de jongere generatie te dragen.

"Moeders die getuigen van een jeugdige mentaliteit en een hoog niveau van modebewustzijn en hun dochters als stijlexperts beschouwen, blijken de aankoopkeuzes van hun dochters te imiteren," aldus onderzoeksleider Ayalla Ruvio, professor marketing aan de Fox School of Business van de Temple University, tegenover het webmagazine HealthDay News. "In de omgekeerde richting bleken moeders echter niet dezelfde impact te hebben op hun dochters."

"De resultaten bevestigen de theorie van omgekeerde socialisering," voert professor Ruvio aan. "Het onderzoek laat echter veronderstellen dat de impact van adolescenten op hun ouders veel groter is dan tot nu toe in het algemeen werd aangenomen. Het immiteren van een dochter, is voor vele vrouwen een snelle manier om zich hip en cool te gedragen." Ruvio merkt op dat tienermeisjes alle mogelijke inspanningen doen om zich anders te kleden dan hun moeders, om dan tot de vaststelling te komen dat die moeders hen imiteren.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home