Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, July 28, 2011

Vrouwelijke shopper steeds belangrijker in India

Vrouwelijke shoppers worden in India een steeds belangrijker doelgroep voor merken. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau IMRB International. Daarbij wordt opgemerkt dat Indiase vrouwen steeds onafhankelijker worden en over een groeiende bestedingskracht beschikken. Vrouwen verdienen in India op dit ogenblik gemiddeld 9.457 roepies per maand. Dat komt overeen met een bedrag van 148 euro. Tien jaar geleden bedroeg het gemiddelde maandloon voor Indiase vrouwen 4.492 roepies.

Het gemiddelde Indiase gezinsinkomen steeg tijdens die periode van 8.242 roepies tot 16.509 roepies per maand. Er wordt aan toegevoegd dat op dit ogenblik 10 procent van de Indiase vrouwen over een kredietkaart beschikt. Tien jaar geleden was dat slechts 4 procent. De onderzoekers voegen er aan toe dat bovendien het aantal Indiase vrouwen met een eigen bankrekening tijdens die periode met één derde is gestegen. Het aantal Indiase vrouwen dat rechtstreeks bij een aankoopbeslissing is betrokken is op tien jaar gestegen van 34 procent naar 43 procent.

Tegelijkertijd is nog slechts 71 procent van de Indiase vrouwen alleen verantwoordelijk voor het huishouden. Tien jaar geleden was dat nog 91 procent. Die trends hebben er volgens de onderzoekers voor gezorgd dat de bereidheid tot bestedingen de voorbije periode in India gevoelig is toegenomen. "De Indiase shopper wordt gekenmerkt door een streven naar waarde, maar de neiging om zoveel mogelijk inkomen om te zetten in spaargelden, is stilaan aan het verdwijnen."

Uit ramingen blijkt dat ongeveer één derde van de 480 miljoen Indiase banen worden ingenomen door vrouwen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home