Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, July 28, 2011

Chinese luxeleven op vijf jaar meer dan een kwart duurder

Het luxeleven wordt in China gevoelig duurder. Dat is de conclusie van een rapport van het Hurun Research Institute. Daarbij wordt opgemerkt dat de kostprijs van exclusieve producten en diensten tijdens de voorbije twaalf maanden met 7,7 procent duurder is geworden. Dat is weliswaar een vertraging tegenover de twaalf maanden voordien, toen een stijging met 11,3 procent werd opgetekend, maar toch worden de luxegoederen sneller duurder dan de algemene consumptieproducten, die het voorbije jaar een prijsverhoging met 6,4 procent lieten optekenen.

"China blijft rijkdom creƫren, waardoor er steeds meer wordt besteed aan luxeproducten," merkt Rupert Hoogewerf, voorzitter van het Hurun Research Institute, op. "De hogere prijzen worden gedreven door de groeiende vraag en de veranderende wisselkoersen en tarieven. Onder meer de sterkere positie van de euro en het pond tegenover de yuan hebben bijgedragen tot de prijsverhogingen." Het rapport voegt er aan toe dat de luxeproducten in China de voorbije vijf jaar met meer dan een kwart duurder zijn geworden.

Hoogerwerf voegt er aan toe dat de groeiende vraag naar superspeelgoed bij de rijkere Chinese klasse eveneens een bijdrage heeft geleverd. "Een vliegtuigreis van Peking naar Shanghai met een Gulfstream, die zestien passagiers kan meenemen, kost nu 276.500 yuan," merkt hij op. "Dat betekent een stijging met ongeveer 15,6 procent." Maar ook kleinere luxeproducten, zoals juwelen en schoonheidsproducten, zijn het voorbije jaar gevoelig duurder geworden.

China telt op dit ogenblik naar schatting 960.000 miljonairs. Dat betekent een stijging met 9,7 procent tegenover vorig jaar. Daarnaast werden ook ongeveer 60.000 miljardairs geteld. Dat vertegenwoordigt een groei met 9,1 procent.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home