Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, June 10, 2011

Sociale media en online retail moeten in China nog achterstand ophalen

Sociale media en online retail lopen in China, Hongkong en Taiwan achter op het gebruik van portals en entertainmentsites. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau ComScore. Daarbij wordt opgemerkt dat portals met 24,4 procent van de totale online tijdsbesteding in de regio marktleider zijn, gevolgd door entertainment (9 procent), zoekactiviteiten en navigaties (6,2 procent), sociale netwerken (5,5 procent) en retailsites (5 procent).

De vijf categorieën vertegenwoordigen ongeveer de helft van de tijd die in de regio online wordt besteed. Met een marktaandeel van 64,4 procent is Tencent, het moederbedrijf van onder meer het instant messagingplatform QQ en multimedia-aanbieder Qzone, marktleider bij de Chinese online portals. Het bedrijf zegt recent een aantal innovaties geïntroduceerd te hebben om de dalende populariteit van instant messaging tegen te gaan.

Bij online entertainment wordt de Chinese markt aangevoerd door het videobedrijf Youku (19,2 procent). "Ook daar werd het aanbod recent gevoelig uitgebreid met nieuwe mogelijkheden," merken de onderzoekers op. Bij de zoekmachines wordt de Chinese markt aangevoerd door Baidu (59,4 procent). In de categorie van de sociale netwerken heeft Oak Pacific Interactive, het moederbedrijf van Renren, een leidend marktaandeel van 17,8 procent, terwijl Alibaba.com met een marktaandeel van 36,5 procent de belangrijkste ecommerce-website vormt.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home