Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, June 09, 2011

Gesuikerde dranken creëren een cirkel van toenemende consumptie

De consumptie van twee gesuikerde dranken per dag gedurende vier weken is voldoende om een gevoeligheid de zoete smaak te creëren en te leiden tot een vicieuze cirkel van consumptie. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Britse Bangor University. Onderzoeksleider Hans-Peter Kubis merkt op dat de resultaten belangrijke gevolgen hebben voor de openbare gezondheid. De onderzoekers merken op dat de overheid zou kunnen overwegen om het gebruik van suikers in voeding en drank financieel te sanctioneren.

"De voldoening die een gesuikerde drank teweeg brengt, wordt steeds minder," verduidelijkt Kubis zijn stelling in het webmagazine Foodnavigator.com. "De consument zal dan ook trachten naar een toenemend aantal zoete producten en daarmee een eindeloze consumptie-cirkel opstarten." De onderzoekers merken wel op dat niet alleen traditionele frisdranken, maar ook fruitsappen deze cyclus op gang kunnen brengen. Op dat vlak zijn fruitsappen volgens hen niet veiliger dan frisdranken.

De onderzoekers voegen er aan toe dat mensen met overgewicht instinctief meer aangetrokken worden tot zoete dranken dan andere consumenten. De onderzoekers merken op dat mensen met overgewicht en obesitas gesuikerde dranken minder zoet vinden dan andere respondenten. Maar er wordt aan toegevoegd dat ook bij die andere respondenten door het gebruik van gesuikerde dranken een smaakgevoel kan worden ontwikkeld dat vergeleken kan worden met de percepties van zwaarlijvige mensen.

De Britse Soft Drinks Association stelt de resultaten van het onderzoek in vraag. De onderzoekspopulatie zou immers te klein zijn geweest. Bovendien wijst de organisatie ook een striktere reglementering en belastingen af. Daarentegen moet het publiek volgens de organisatie beter geïnformeerd worden over gezonde voeding.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home