Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, May 19, 2011

Inkomsten Russisch internet met 60 procent gestegen

Russische internetbedrijven hebben tijdens het eerste kwartaal tussen 6,6 miljard roebel en 7,6 miljard roebel inkomsten gerealiseerd. Dat is een stijging met met 60 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de Association of Communications Agencies of Russia. Marktleider is de Russische zoekmachine Yandex, die zijn inkomsten met 66 procent zag stijgen tot 3,8 miljard roebel. Mail.ru liet een groei met 94 procent optekenen tot meer dan 1,1 miljard roebel.

"Een groot gedeelte van de reclame-inventaris voor de nabije toekomst is al helemaal uitverkocht," merkt Alexei Katkov, sales manager bij Mail.ru op tegenover de Russische zakenkrant Vedomosti. "Bovendien ligt voor een aantal divisies, zoals de homepage, de vraag hoger dan het aanbod." Anastasia Obukhova, analiste bij VTB Capital, merkt echter op dat slechts een beperkt aantal Russische websites in de belangstelling staat van de grotere adverteerders.

Door de grote vraag hebben een aantal marktleiders van hete Russische internet besloten om de reclametarieven op te drijven. Vanaf juni zouden duizend banner-impressies op Mail.ru een bedrag kosten van 150 roebel. Dat komt overeen met een bedrag van 3,5 dollar. Op dit ogenblik moet voor dat pakket een bedrag van 75 roebel worden betaald. Ook in andere activiteiten van Mail.ru zullen de prijzen met 20 procent tot 40 procent worden opgetrokken. Yandex verhoogde eerder dit jaar al zijn prijzen met 25 procent tot 30 procent.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home