Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, May 18, 2011

Japanse autoconstructeurs dreigen Amerikaans marktaandeel te verliezen

De Japanse autoproducenten worden dit jaar wellicht de grote verliezers op de Amerikaanse markt. Dat is de conclusie van een rapport van consulent AT Kearney. Daarbij wordt opgemerkt dat de Amerikaanse automarkt zich dit jaar verder van de economische crisis zal herstellen, maar zullen de Japanse constructeurs daarvan door de naweeën van de tsunami in maart van dit jaar niet tenvolle kunnen profiteren. Vooral Amerikaanse en Zuid-Koreaanse constructeurs zouden daarvan de vruchten kunnen plukken.

Volgens AT Kearney zouden de autoconstructeurs op de Amerikaanse markt dit jaar 328.000 vlottende consumenten van de Japanse automerken, kunnen aantrekken. "Door een gebrek aan onderdelen in de naweeën van de tsunami en aardbeving, zouden constructeurs zoals Toyota, Honda en Nissan op de Amerikaanse markt met belangrijke omzetverliezen kunnen worden geconfronteerd," aldus de consulent. "Potentiële klanten zullen ongetwijfeld op zoek gaan naar alternatieve merken."

"Veel autoconstructeurs zijn door de gebeurtenissen in Japan met tekorten aan onderdelen geconfronteerd," voert AT Kearney aan. "Maar indien de Japanse autofabrieken niet voor het einde van het derde kwartaal hun volledige productie kunnen heropstarten, zou het verlies nog zwaarder kunnen uitpakken dan op dit ogenblik kan worden ingeschat." Verwacht wordt dat dit jaar in de Verenigde Staten 13,2 miljoen wagens zullen worden verkocht. Dat betekent een stijging met 14 procent tegenover vorig jaar.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home