Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, May 17, 2011

Kannabalisering computer-markt door tablet overroepen

De tablet betekent niet noodzakelijk een kannibalisering van de computer-markt. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau NPD Group. De onderzoekers stellen dat slechts 14 procent van de early adopters een tablet heeft gekocht als alternatief voor een computer. Bij consumenten die meer recent een tablet hebben gekocht, daalt dat zelfs tot 12 procent. In die groep ligt de kannibalisering op de netbook-markt 50 procent lager dan bij de early adopters.

"De verkoop van computers lag tijdens de maand maart weliswaar 25 procent lager dan in oktober vorig jaar, maar dat heeft vooral te maken met de eerdere lancering van het nieuwe Windows-besturingssysteem," voert Stephen Baker, analist bij NPD Group, aan tegenover Marketing Daily. "Een nieuw besturingssysteem zorgt altijd voor een hoogconjunctuur op de markt. Pas bij de start van het nieuwe schooljaar zal men meer duidelijkheid hebben over de situatie in de computersector."

Stephen Baker voert aan dat de de iPad vooral een derde apparaat is geworden, dat de kloof tussen telefoon en computer overbrugt. "Een groot gedeelte van de iPad-klanten zegt geen ander toestel te willen kopen, maar het is ook nog niet duidelijk in welke mate de toekomstige tablets van de concurrentie een impact zullen hebben," merkt hij op. "Het is nog niet zeker of er sprake zal zijn van een iPad-markt of van een tablet-markt." Baker verwacht wel dat de meeste tablets de telefoonfunctie zullen laten vallen. Een tablet is volgens hem niet geschikt voor mobiele gesprekken.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home