Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, May 16, 2011

Chinese markt luxewagens is hoofdzakelijk Duits getint

De Amerikaanse autobouwers worden op de Chinese luxemarkt met een imagoprobleem geconfronteerd. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau IHS Automotive. Daarbij wordt opgemerkt dat de Chinese autoconsument bij luxewagens in de eerste plaats denkt aan Duitse merken. Daarmee dreigen de Amerikaanse autobouwers een belangrijke groeimarkt te missen. De Chinese autosector kende het voorbije jaar een groei met 33 procent, maar in het luxesegment werd een stijging met 75 procent geregistreerd.

"Het voorbije jaar vertegenwoordigde Audi de twee populairste modellen van luxewagens op de Chinese markt, gevolgd door een model van BMW en Lexus," aldus de krant Detroit Free Press. "Op de vijfde plaats staat een model van Mercedes-Benz. In de top tien is geen enkel Amerikaans merk terug te vinden. Die bestaat uitsluitend uit de Duitse merken Audi, BMW en Mercedes-Benz, op uitzondering van één model van het Japanse Lexus."

"Chinese consument schatten het Amerikaanse Cadillac van General Motors één trap lager in dan de Duitse luxemerken," voert Namrita Chow, analist bij IHS Automotive, aan tegenover de Detroit Free Press. Volgens Kevin Wale, president van GM China, maakt de import luxewagens weliswaar extra duur, maar daar ligt volgens hem probleem niet. Er zijn immers meer dan één miljoen Chinezen met een inkomen van minstens 1,5 miljoen dollar. Wel zou Cadillac volgens Wale een portfolio moeten hebben die op meer marktsegmenten de concurrentie met andere merken zou kunnen aangaan.

Labels: , , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home