Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, May 03, 2011

Indiase markt bereidt zich voor op tablet-oorlog

India mag zich opmaken voor een echte tablet-oorlog, waarbij producenten zoals Apple, Samsung en Asus zo snel mogelijk een belangrijk gedeelte van de veelbelovende markt zullen willen proberen in te pikken. Dat zegt Vishal Tripathi, analist bij het onderzoeksbureau Gartner. Verwacht wordt dat er op één jaar tijd op de Indiase markt meer dan één miljoen tablets zullen worden verkocht, waarbij de producenten er volgens Tripathi willen voor zorgen dat deze nieuwe kopers eerst bij hen terecht komen.

"Apple heeft zopas zijn nieuwe iPad op de Indiase markt gelanceerd," merkt de krant Times of India op. "Daarmee volgt de introductie op de Indiase markt slechts vijftig dagen op de lancering in de Verenigde Staten. In het verleden ging er over dergelijke lanceringen een veel grotere tijdsspanne. Volgens Vishal Tripathi is de beslissing voor een versnelde introductie wellicht ingegeven door een toenemende concurrentie in de snelgroeiende Indiase markt.

Triptathi merkt wel op dat het huidige prijsniveau een belangrijke drempel zou kunnen vormen. "Op dit ogenblik kost een iPad op de Indiase markt ongeveer 440 euro," merkt hij op. "Dat is een problematisch prijsniveau voor veel potentiële klanten. Pas wanneer de prijs tot ongeveer 200 dollar zal dalen, heeft de tablet de mogelijkheid om in India een massaproduct te worden." Hij merkt verder op dat tablets, netbooks en notebooks op de Indiase markt voorlopig naast elkaar zullen blijven bestaan.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home