Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, May 02, 2011

Heropleving reclame-inkomsten krantensector blijft uit

Hoewel de reclamebestedingen opnieuw een groeiende trend laten optekenen, zijn de advertentie-inkomsten van de Amerikaanse krantensector ook tijdens de eerste drie maanden van dit jaar blijven dalen. Daarmee wordt volgens het online magazine Media Daily News de hoop de bodem ingeslagen dat het medium mogelijk een comeback zou kunnen beleven. Hoewel de sectoriƫle cijfers nog niet bekend zijn, bieden de kwartaalresultaten van de grote uitgevers volgens Media Daily News weinig reden tot optimisme.

Media Daily News merkt onder meer op dat de de reclame-inkomsten van de New York Times met 4,4 procent terugvielen tot 298,9 miljoen pond. De reclame-inkomsten van de gedrukte edities kenden een daling met 7,5 procent. De omzet van de New York Times viel met 3,6 procent tot 566,5 miljoen euro, waarbij de inkomsten uit de krantenverkoop met 3,7 procent achteruitging tot 228 miljoen dollar. "Dat laat veronderstellen dat de stimulans door van de hogere prijzen in de krantenkiosken is weggeveegd," merkt Media Daily News op.

Er wordt aan toegevoegd dat de operationele winst van New York Times tijdens het eerste kwartaal van dit jaar met 41 procent is teruggevallen tot 31,1 miljoen dollar tegenover dezelfde periode vorig jaar. Er wordt aan toegevoegd dat de inkomsten uit de autosector nagenoeg status-quo bleven op 9,7 miljoen dollar, terwijl immobiliƫn een terugval met 9,5 procent lieten optekenen tot 14,9 miljoen dollar. Bij de zoekertjes werd een terugval met 1,5 procent tot 9,6 miljoen dollar gemeld. De digitale reclame-inkomsten stegen met 14,9 procent tot 53,9 miljoen dollar.

De digitale groei bleek eens te meer onvoldoende om het verlies van de gedrukte media te compenseren. Sectorgenoten zoals Gannett en McClatchy lieten gelijkaardige trends optekenen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home