Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, May 01, 2011

Populaire muziek krijgt steeds meer narcistische inslag

In populaire muziek zit steeds meer een duidelijk narcistisch en vijandig karakter. Dat is de conclusie van een inventaris van Nathan DeWall, professor psychologie aan de University of Kentucky, van songteksten uit de voorbije drie decennia. DeWall kwam tot de vaststelling dat de teksten met het vorderen van de decennia steeds meer de eigen persoon en agressiviteit in het centrum stelden in plaats van het groepsgevoel en positieve gevoelens.

"De onderzoekers stellen dat hitsongs in de jaren tachtig een grotere nadruk legden op een gelukkige samenleving, zoals 'Ebony and Ivory' van Paul McCartney en Stevie Wonder en 'Starting Over' van John Lennon," aldus de Amerikaanse krant The New York Times. "Het voorbije decennium werd daarentegen vaker één persoon - de zanger zelf - centraal gesteld." Daarbij worden onder meer nummers van Justin Timberlake, Beyonce en Fergie als voorbeeld aangehaald.

DeWall stelt dat die egocentrische benadering verband houdt met een groeiend narcisme bij jongeren. Hij verwijst daarbij naar een rapport van Keith Campbell en Jean Twenge, twee mede-onderzoekers van DeWall die twee jaar geleden in een rapport al poneerden dat narcisme bij jongeren en wellicht ook oudere volwassen steeds meer blijkt voor te komen. Campbell en Twenge voerden aan dat het narcisme-niveau sinds het begin van de jaren constant is gestegen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home