Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, April 30, 2011

Weinig enthousiasme voor geolocalisatie-marketing

De consument is niet erg enthousiast over het gebruik van geolocalisatie door marketeers. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau White Horse. De onderzoekers stellen dat de consument zich immers niet erg comfortabel voelt dat hij onderweg door marketeers kan worden gevolgd. Volgens White Horse wijst ongeveer 60 procent van de smarphone-bezitters om door geolocalisatie met reclame benaderd te worden. De consument is vaak van oordeel dat de reclames geen voordeel te bieden hebben en een inbreuk op de privacy vinden.

"Het is een kwestie van evenwicht," merkt Eric Anderson, vice-president marketing bij White Horse, op tegenover het webmagazine BizReport.com. "De consument is van mening dat hij te weinig in ruil krijgt voor het opgeven van zijn privacy. Marketeers vragen bij hun promotionele aanbiedingen vaak teveel inspanningen van de consument. Wanneer geolocalisatie alleen maar kortingen te bieden heeft, kan de geïnteresseerde anderzijds bij betere alternatieven terecht.

Er moeten volgens Anderson bij geolocalisatie vooral relevante connecties worden gelegd. "De consument moet de gelegenheid krijgen om als een vertrouwde adviseur voor zijn persoonlijke netwerken op te treden en daar zelf een meerwaarde kunnen uit puren," voert hij aan. De onderzoekers merken op dat de respondenten aangaven weinig financiële voordelen te zien in geolocalisatie. Slechts 6 procent tot 8 procent van de aanbiedingen zouden kortingen of beloningen hebben omvat.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home