Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, April 29, 2011

Consument legt zich neer bij korte levenscyclus smartphone

Een groot gedeelte van de smartphone-bezitters beseft dat de levensduur van zijn toestel bijzonder kort is. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Retrevo. Daarbij wordt opgemerkt dat 62 procent van de Amerikaanse consumenten er rekening mee houdt dat zijn huidige smartphone op dit ogenblik al is verouderd of achterhaald zal zijn wanneer zijn huidige contract met zijn provider afloopt, maar toch is er weinig enthousiasme om meer te betalen voor een snellere upgrade.

"Het voorbije jaar zijn vele smartphones krachtiger geworden of werden nieuwe toepassingen toegevoegd," stippen de onderzoekers aan. "Dat heeft ertoe geleid dat vele smartphones van vorig jaar hun nieuwe status al hebben verloren. Op één jaar tijd werden door de grote producenten meer dan honderdtwintig nieuwe smartphones op de markt gebracht. Tegen volgend jaar moeten er opnieuw nieuwe smartphones worden verwacht met betere displays, snellere processoren en andere nieuwe toepassingen."

Samsung was vorig jaar marktleider met het lanceren van nieuwe smartphones. De producent bracht meer dan dertig nieuwe toestellen op de markt. HTC Group volgde op de tweede plaats met meer dan twintig nieuwe modellen. RIM Blackberry, LG Electronics, Motorola en Nokia brachten tijdens die periode meer dan vijftien nieuwe types op de markt. De meeste Amerikaanse smartphone-contracten hebben een looptijd van twee jaar, maar toch zegt 66 procent van de consumenten niet bereid te zijn om een meerprijs te betalen voor een korter abonnement.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home