Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, May 01, 2011

Bankensector moet mobiele platformen organiseren

Mobiele applicaties vertegenwoordigen één van de snelstgroeiende transactie-kanalen in de financiële sector. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau JD Power & Associates. De onderzoekers geven toe dat de adoptie van mobiele applicaties nog relatief marginaal blijft, maar er wordt daarbij wel gewezen op een belangrijk generatieverschil. Indien de financiële instellingen geen aandacht besteden aan het fenomeen, dreigen ze volgens de onderzoekers in de toekomst unieke mogelijkheden te missen om klanten aan zich te binden.

Uit het onderzoek blijkt dat in de leeftijdsgroep tot vijfenveertig jaar 23 procent van de consumenten aangeeft gebruik te maken van mobiel bankieren. Vorig jaar was dat slechts 11 procent. Bij vijfenveertig-plussers maakt slechts 9 procent gebruik van mobiele bank-applicaties. "Jongere consumenten plannen bankactiviteiten op ogenblikken die hen persoonlijk passen en laten zich niet limiteren tot de openingsuren van de financiële instellingen," merken de onderzoekers op.

Ook blijkt één op acht gebruikers van sociale platformen het medium gebruikt te hebben om contact op te nemen met zijn bank. "Slechts 20 procent van de respondenten zegt echter een antwoord ontvangen te hebben van de financiële instelling," voeren de onderzoekers nog aan. "Bij consumenten die een antwoord hebben ontvangen, zegt 47 procent zeker van plan te zijn om in de toekomst nog beroep te doen op de betrokken instelling. Bij banken die geen antwoord terugsturen daalt dat echter tot 27 procent."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home