Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, April 30, 2011

Gezondheidsbewuste consument loopt vaak in marketing-val

Een naamsverandering voor een product is vaak voldoende om de percepties over de gezondheidswaarde en smaak van voedingswaren te veranderen en dus zijn consumptie te stimuleren. Dat is de conclusie van een onderzoek van de University of South Carolina. De onderzoekers merken op dat consumenten met een focus op gezonde voeding, door die naamsverandering er in praktijk vaak toe gebracht worden om onbewust ongezonde voeding te consumeren.

"Gezondheidsbewuste consumenten leren om aan de hand van benamingen producten te vermijden die ongezond zouden kunnen zijn," merkt onderzoeksleider Caglar Irmak, professor marketing aan de Univeristy of South Carolina, op tegenover het webmagazine Foodnavigator.com. "De benaming kan belangrijke informatie verstrekken over de voedingswaarde van een product. Een appel staat duidelijk voor gezonde voeding, terwijl taart wordt gelinkt aan ongezonde eetwaren. Maar in praktijk ligt die verdeling niet zo eenvoudig."

"Producenten maken van chips plots vegetarische aardappelschijfjes en frisdranken worden omgevormd tot water met een aroma," stipt Irmak nog aan. "Dat kan de consument vaak overtuigen van een meerwaarde op voedingsgebied." Uit het onderzoek bleek dat de naamsveranderingen er uiteindelijk toe leiden dat gezondheidsbewuste consumenten meer ongezonde voeding consumeren dan andere proefpersonen. Consumenten die geef focus leggen op de gezondheidswaarde, hadden immers geen aandacht voor de zogenaamde meerwaarde die werd gepropageerd.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home