Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, April 07, 2011

Russische evenementen voeren concurrentie voor sponsors

De groeiende status van Rusland als organisator van grote sportevenementen, heeft de concurrentie voor het aantrekken van commerciële partners complexer gemaakt. Dat zegt Dmitry Chernyshenko, voorzitter van de organisator van de Olympische winterspelen in Sochi over drie jaar. Naast de Olympische winterspelen organiseert Rusland de volgende jaren onder meer ook het wereldkampioenschap voetbal over zeven jaar, terwijl in Sochi over drie jaar ook de allereerste Russische manche van de Formule Eén wordt georganiseerd.

Er is volgens Chernyshenko voor de Olympische winterspelen al een commerciële omzet van 1,1 miljard dollar gegarandeerd. Verwacht wordt dat dit bedrag nog verder zal stijgen tot 1,3 miljard dollar, maar Chernyshenko gaf wel toe dat de organisatoren er niet in geslaagd zijn om een overeenkomst te sluiten met Alrosa, de grootste diamantproducent van Rusland. Alrosa gaf immers te kennen de voorkeur te geven aan het wereldkampioenschap voetbal, dat volgens de diamantproducent meer mogelijkheden zou kunnen bieden.

"Hoe meer grote evenementen Rusland organiseert, hoe groter de concurrentie wordt," merkte Chernyshenko op tegenover het webmagazine Sportbusiness.com. "De concurrentiële omgeving is veel moeilijker geworden." Anderzijds stelde hij dat de Formule Eén de voorbereiding van de Olympische spelen niet in het gedrang zal brengen. Er zijn volgens Chernyshenko in tegendeel een aantal synergiemogelijkheden, waarbij de Formule Eén gebruik zou kunnen maken van de infrastructuur die voor de Olympische spelen werd ontwikkeld.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home