Meerderheid Spaanse consumenten voelt zich misleid door reclame
Spaanse en Finse consumenten voelen zich het meest misleid door reclame. Dat is de conclusie van een rapport van de Europese Unie. Uit een onderzoek van het departement consumentenzaken van de Europese Commissie blijkt dat 43 procent van de Europese consumenten zich het slachtoffer voelt van misleidende reclame-campagnes. In Spanje en Finland ligt dat cijfer echter hoger dan 60 procent. In Duitsland zegt 49 procent van de consumenten zich door reclame misleid te voelen.
In Frankrijk ligt dat cijfer op 41 procent, terwijl in Groot-Brittannië 38 procent van de consumenten zegt reclame misleidend te vinden. In Italië daarentegen vindt slechts 25 procent van de respondenten reclame misleidend. "Meestal wordt er door de consumenten geklaagd over reclames die gewag maken van een gratis en allesomvattend aanbod, terwijl de betrokken goederen of diensten in praktijk aan die criteria niet blijken te voldoen," aldus het webmagazine Warc.com.
"Het feit dat meer dan 60 procent van de Spaanse consumenten zich misleid voelt en het gegeven dat die score 20 procent boven het Europese gemiddelde ligt, is bijzonder verontrustend," merkt Etelvina Andreu, directeur-generaal van het departement consumentzaken bij het Spaanse ministerie van gezondheid en sociale zaken, in een reactie op de onderzoeksresultaten op. "De cijfers geven aan dat de situatie in Spanje is scheefgegroeid en gecorrigeerd moet worden."
In Frankrijk ligt dat cijfer op 41 procent, terwijl in Groot-Brittannië 38 procent van de consumenten zegt reclame misleidend te vinden. In Italië daarentegen vindt slechts 25 procent van de respondenten reclame misleidend. "Meestal wordt er door de consumenten geklaagd over reclames die gewag maken van een gratis en allesomvattend aanbod, terwijl de betrokken goederen of diensten in praktijk aan die criteria niet blijken te voldoen," aldus het webmagazine Warc.com.
"Het feit dat meer dan 60 procent van de Spaanse consumenten zich misleid voelt en het gegeven dat die score 20 procent boven het Europese gemiddelde ligt, is bijzonder verontrustend," merkt Etelvina Andreu, directeur-generaal van het departement consumentzaken bij het Spaanse ministerie van gezondheid en sociale zaken, in een reactie op de onderzoeksresultaten op. "De cijfers geven aan dat de situatie in Spanje is scheefgegroeid en gecorrigeerd moet worden."
Labels: Europese Unie, reclame, Spanje
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home