Academisch succes houdt leerlingen uit de problemen
Studenten die school lopen in instellingen met bovengemiddelde academische resultaten lopen minder kans om problemen te krijgen met drugs of alcohol of zich schuldig te maken aan diefstallen of vechtpartijen. Dat is de conclusie van een onderzoek van de University of Florida. Daarbij wordt opgemerkt dat middelbare scholen met bovengemiddelde academische resultaten 25 procent minder incidenten melden dan andere onderwijsinstellingen.
De onderzoekers wijzen erop dat de betrokken scholen nochtans allemaal hoge concentraties kenden van leerlingen uit etnische minderheden en lagere sociale klassen, factoren die vaak in verband worden gebracht met lagere resultaten. Onderzoeksleider Amy Tobler, professor gezondheid en beleid aan het College of Medicine aan de University of Florida, geeft toe dat de oorzaken van deze betere resultaten niet exact kunnen worden aangestipt.
"Mogelijk heeft het fenomeen te maken met het goede onderwijsniveau of met een betere omkadering, maar indien deze modellen kunnen worden gedupliceerd, zullen niet alleen de academische resultaten verbeteren, maar zal ook een positiever gedrag kunnen worden ontwikkeld," stipt Tobler aan. "Sommige scholen blijken er in te slagen om het sterke verband tussen socio-demografische nadelen en druggebruik en delinquentie te doorbreken."
De onderzoekers wijzen erop dat de betrokken scholen nochtans allemaal hoge concentraties kenden van leerlingen uit etnische minderheden en lagere sociale klassen, factoren die vaak in verband worden gebracht met lagere resultaten. Onderzoeksleider Amy Tobler, professor gezondheid en beleid aan het College of Medicine aan de University of Florida, geeft toe dat de oorzaken van deze betere resultaten niet exact kunnen worden aangestipt.
"Mogelijk heeft het fenomeen te maken met het goede onderwijsniveau of met een betere omkadering, maar indien deze modellen kunnen worden gedupliceerd, zullen niet alleen de academische resultaten verbeteren, maar zal ook een positiever gedrag kunnen worden ontwikkeld," stipt Tobler aan. "Sommige scholen blijken er in te slagen om het sterke verband tussen socio-demografische nadelen en druggebruik en delinquentie te doorbreken."
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home