Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, April 16, 2011

Google wordt grootste platform op Britse reclamemarkt

Het internetbedrijf Google wordt dit jaar het grootste reclameplatform van Groot-Brittanniƫ. Dat blijkt uit een analyse van de Britse krant The Guardian. Daarmee wordt de televisieketen ITV, de traditionele marktleider bij de Britse reclamedia, door Google van de eerste plaats verdreven. Er wordt aan toegevoegd dat ITV een bijzonder moeilijke periode achter de rug heeft, waarbij de inkomsten teruggevallen zijn tot het niveau van vijf jaar geleden, terwijl Google tijdens diezelfde periode een constante groei heeft laten optekenen.

"De Britse reclame-inkomsten van Google stijgen met 25 procent per kwartaal," merkt The Guardian op. "Aan dat groeitempo kan worden geraamd dat Google dit jaar in Groot-Brittanniƫ tussen 2,4 miljard pond en 2,55 miljard pond netto reclame-inkomsten zal genereren. Dat is gevoelig meer dan het bedrag van 1,7 miljard pond dat ITV dit jaar zou kunnen realiseren indien de groei van 15 procent van vorig jaar kan worden doorgezet."

Ook vorig jaar lagen de reclame-inkomsten van beide reclame-media al dicht bij elkaar. ITV handhaafde zich toen echter nog wel op de eerste plaats. "Maar de reclame-inkomsten van de televisie-keten groeien minder snel dan de budgetten bij Google," stipt The Guardian nog aan. "Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar boekte de televisieketen slechts een groei met 12 procent. Er mag wel verwacht worden dat de inkomsten zullen worden opgedreven door het Britse koninklijke huwelijk, maar dan zal de groei niet boven de 15 procent uitkomen."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home